Spoznajte TOP 20 projektov za 20 let Slovenije v EU.

ENG

Finančni instrumenti

Finančni instrumenti so poleg nepovratnih sredstev tudi način financiranja iz Evropske kohezijske politike. Predstavljajo povratno obliko financiranja v obliki

  • posojil,
  • garancij,
  • lastniškega kapitala in
  • kvazi lastniškega kapitala,
  • v prihodnjih letih bodo možni tudi finančni produkti v kombinaciji nepovratnih s povratnimi sredstvi v okviru ene operacije.

Finančni posredniki posredujejo finančne produkte končnim prejemnikom sredstev, ki so lahko samostojni podjetniki, start up podjetja, mikro, mala, srednja ter velika podjetja, občine,… Oblikovani in izvajani morajo biti tako, da spodbujajo znatno udeležbo zasebnih vlagateljev (poslovni angeli, zasebni vlagatelji, …) in finančnih institucij na podlagi ustrezne delitve tveganja. Na ta način spodbujajo prehod na novo paradigmo financiranja razvoja torej odmik od »zastonj denarja« (subvencije in javne investicije), na financiranje z obveznostjo vračila. Kot takšni predstavljajo instrument za financiranje projektov (oziroma gospodarskega posla), ki generira ustrezen finančni tok, ki lahko zagotovi vračilo sredstev v sklad, ki so potem ponovno na voljo za druge projekte.

Nujni pogoj za izvajanje finančnih instrumentov je, v skladu z uredbo EK 1060/2021, pripravljena predhodna ocena finančnih instrumentov, ki jo je naročila Služba vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko. Na osnovi predhodne ocene in opravljenih razgovorov z deležniki so bili za plasiranje finančnih instrumentov v obdobju 2021-2027 prepoznana naslednja področja kjer obstajajo tržne vrzeli in se jih bo naslovilo s finančnimi instrumenti: v okviru

  • inovacijske družbe znanja: raziskave, razvoj in inovacije, mikro, mala in srednje velika podjetja, 
  • v okviru zelenega prehoda: energetska učinkovitost in prehod v krožno gospodarstvo in
  • na področju urbanega razvoja.

Finančne instrumente v Sloveniji v obdobju 2021-2027 izvajamo preko strukture enega holdinškega sklada. Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport v funkciji posredniškega telesa za finančne instrumente sklene sporazum o financiranju z upravljavcem holdinškega sklada. Gre za dvostopenjsko strukturo, kjer holdinški sklad nadalje lahko podeli naloge izvajanja finančnih instrumentov posebnim skladom/finančnim posrednikom na podlagi javnega naročila ali neposredne oddaje naročila (in-house) v skladu z Zakonom o javnih naročilih.

Struktura z enim holdinškim skladom vključuje številne prednosti kot na primer

  • enotno strukturo upravljanja,
  • enega podpisnika sporazuma o financiranju,
  • večjo kritično maso,
  • ekonomijo obsega,
  • stroškovno učinkovitost,
  • potencial za izkoriščanje sinergij med podskladi,
  • večji dialog s privatnim sektorjem (poslovne banke, hranilnice, …)  deljenjem tveganj in
  • učinkovitejše naslavljanje vrzeli financiranja, ki obstajajo na trgu. 

Zasebni operaterji morajo vse ugodnosti, ki jih bodo pridobili iz naslova holdinškega sklada, prenesti na končne prejemnike, kar pomeni:

– nižjo obrestno mero,
– nižja potrebna zavarovanja,
– daljši moratorij na plačilo glavnice in/ali obresti,
– daljša ročnost posojil,…

Finančni instrumenti so financirani iz sredstev evropskih skladov in nacionalnega financiranja. Nacionalno sofinanciranje programa lahko zagotovi organ upravljanja ali pa se zagotovi na ravni holdinških skladov, na ravni posebnih skladov ali na ravni naložb v končne prejemnike v skladu s pravili za posamezni sklad.

Živijo, moje ime je EMA, kako ti lahko pomagam?

Preskoči na vsebino